👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag få inackorderingstillägg?

07 nov 2020
Jag undrar om jag fortfarande kan få inackorderingstillägg om jag går en linje med inrikting ledar- och beteendevetenskap i en annan kommun när det redan finns samma linje och bara inrikting beteendevetenskap i min egna?

08 nov 2020

Inackorderingstillägg får du om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag.

För att få inackorderingstillägget måste du ha sökt ett gymnasieprogram med en nationell inriktning som inte motsvaras av ett gymnasieprogram i din hemkommun.

Väljer du ett gymnasieprogram som också finns i din hemkommun, men som tillämpar annan pedagogik, andra individuella val eller valbara kurser, har du inte rätt till inackorderingstillägg.

Du kan fråga skolan du vill söka till vad deras inriktning räknas som.