Kan jag söka till ett internationellt gymnasieprogram?

05 nov 2020
Jag undrar vilka möjligheter man har för att gå på ett internationellt gymnasium.
Vilka internationella program finns?
Vad är det för behörighet som gäller?

06 nov 2020

Du har samma möjligheter att söka till en internationell skola som till alla andra skolor. Om du har behörighet till de svenska gymnasieprogrammen har du också behörighet dit. Det internationella program som finns heter International Baccalaureate.

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

IB-programmet använder sig av antagningsprov vilket gör att det kommer att räknas med i antagningspoängen. Därför är det svårt att få någon uppfattning om hur hög merit man måste ha för att komma in.