Kan jag bli läkare eller arkitekt efter Samhällsvetenskapsprogrammet?

04 nov 2020
Vilka ämnen skulle behöva läggas till i samhällsprogrammet för att få behörighet att studera till läkare eller arkitekt på högskola?

05 nov 2020

Behörigheten för läkare är grundläggande behörighet+ Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Det kan man bara få från Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning.

Behörighetskraven för arkitekt i Sverige är oftast Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2). Och Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet samt IB-programmet med rätt kursval kan vara bra val av program.

Det är många kurser som skulle behövas läggas till på Samhällsvetenskapsprogrammet och troligen är det inte möjligt att få med alla. Men du kan kontakta de skolor du är intresserad av och fråga om det. Längst ner på den här sidan ser du vilka kurser som man läser på Samhällsvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/samhallsvetenskapsprogrammet.