När kan jag byta gymnasieprogram?

04 nov 2020
Hej!

Jag har varit besviken ett tag med mitt gymnasieval. Jag kände att naturvetenskapsprogrammet inte var något för mig och ville istället börja på samhällsprogrammet. Jag har både kontaktat skolan jag vill börja på och har fått veta att det finns någon/några lediga platser. Dem har även fått mina betyg i nian och vilka kurser jag läser just nu i natur. Min fråga är hur länge kommer det ta innan jag kan börja byta till den andra skolan och börja studera? ( skolan har även fått mina kontaktuppgifter och sagt till SYV att den ska kontakta mig) Känner dock att jag tappar onödigt med tid med att inte veta om jag kan börja där eller inte.

04 nov 2020

Om det inte finns några lediga platser på skolan så måste någon hoppa av och du måste stå först i kön för att du ska kunna få en plats. Så det är mycket möjligt att det aldrig händer. Därför är det bättre om du hittar en annan skola som du kan byta till. Kontakta fler skolor och fråga om de har lediga platser.