Kan jag bli antagen till högskolan på något annat än betyg?

03 nov 2020
Hej! Jag har några frågor runt högskolutbildning. Jag läser nu alla samhällsvetenskap ämnen i komvux och jag har ett mål att studera fram i högskolan/universitet. Mitt problem är att jag får ganska lågt betyg på många ämnen. Så jag har 7 ämnen i E nivå och andra är i C och D utan 4 ämnen i A nivå. Jag vill läsa till IT-arkitekt efter gymnasiet men jag hörde att jag kan aldrig bli antagen med dessa resultat. Finns det någon lösning eller alternativ för att bli antagen till högskola eller universitet , vad är skillnaden mellan de (högskolan/universitet). skulle jag behöva läsa gymnasieämnen en gång till?

Hoppas att få ett svar så snabbt så möjligt.

M.V.H

04 nov 2020

Du kan göra högskoleprovet. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.