Sök utbildning 👉

Hur blir jag väktare?

02 nov 2020
Hej! Jag ska börja gymnasiet snart och är lite osäker på vad jag ska välja. Helst skulle jag vilja jobba som väktare för att sedan bli skyddsvakt hos Securitas. Det står att dem kräver godkända betyg från gymnasiet i Engelska och Svenska, vad menas med det? Kan jag gå vilket program som helst för att få de slutbetyg jag behöver? Eller måste man gå ett särskilt program som ger just detta. Tack så mycket! /

03 nov 2020

Vad roligt att du funderar på att bli väktare! Du kan bli väktare efter vilket program som helst. Du går då en väktarutbildning när du är klar med gymnasiet. På Barn- och fritidsprogrammet med inriktning Pedagogiskt och socialt arbete brukar det finnas möjligheter att välja kurser som gör att du kan jobba som väktare efter gymnasiet. Du kan fråga den skola du vill gå om det. Engelska och svenska ingår i alla gymnasieprogram men du kan välja till fler kurser för att få grundläggande behörighet. Det är alltid möjligt att göra.

Vänligen/ Petra,SYV