👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man lastbilsförare?

02 nov 2020
Hej!
Jag läser nu samhäll beteende åk 3 och bestämt mig för att bli lastbilschaufför. Vilka ämnen behöver jag ha betyg i på gymnasiet? Och hur går jag till väga nu för att bli lastbilschaufför?

03 nov 2020

Det är Fordons- och transportprogrammet med inriktning transport som gör att du kan bli lastbilsförare direkt efter gymnasiet. Det finns inte jättemånga utbildningar till det utanför gymasieskolan. De finns på Komvux och då gäller ju oftast att man inte har en fullständig gymnasieutbildning. Inom Komvux prioriteras man personer med "kort utbildningsbakgrund" och har man redan examensbevis eller studiebevis från gymnasiet - prioriteras man lägre.

Men om du kan bekosta utbildningen själv finns möjligheter att ta lastbilskörkort och ta ett Yrkeskompetensbevis för att sedan kunna söka jobb som lastbilsförare.