Hur blir jag tandläkare?

25 okt 2020
Hej!
Jag är färdigt undersköterska utbildning och jag färdigt med dessa ämne: sva 3, samhällskunskap 1a1,religionskunskap , Historia 1 och Engelska 5.
vilka ämnen som kvar att plugga vidare till tandläkaren?
MVH

26 okt 2020

Behörigheten för tandläkare är grundläggande behörighet+ Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Kolla med en studie-och yrkesvägledare i din skola om vilka kurser du har kvar.

Det krävs också höga betyg för att komma in på Tandläkarprogrammet. Så ibland måste man läsa upp en del betyg på Komvux och/eller göra högskoleprovet innan man kan komma in. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng. Det betyder att du behöver få A i alla kurser för att komma in genom betygen.