Sök utbildning 👉

Hur funkar meritpoäng?

22 okt 2020
Hej!

jag går andra året på SAMSAM.

Det är snart dags för att välja individuellt val och programfördjupning. Jag vet att jag vill läsa engelska 7, detta pga att jag har väldigt enkelt för att få bra betyg i engelska. Men när det kommer till matten är inte det mitt starkaste ämne. Ligger på C nivå i matte och är därför kluven om jag ska lägga till matte 3b.

Jag vill gärna bli jurist, och jag vet att man inte behöver matte 3b för det men anser ni att det är bra att ha med ändå?

Ger det någon fördel om t.ex jag och en person söker till jurist programmet, kan det hända att de väljer personen med matte 3b förre personen som inte har det?

Skulle ni också kunna förklara utförligt hur meritpoöngen går till? Vet att vi har sammanlagt 2.5

Tack snälla på förhand

23 okt 2020

Matte 3 har ingen fördel när du söker till Juristprogrammet förutom att den kan ge meritpoäng. Meritpoäng läggs till ditt jämförelsetal, det vill säga ditt betygssnitt. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Du kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Här kan du läsa mer om meritpoäng och exakt vilka kurser det gäller.