👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag bilmekaniker?

21 okt 2020

Tjena! Jag studerar just nu på samhällsprogrammet och började mitt andra år nu i somras. Jag har tänkt lite kring mina intressen och blev lite nyfiken när det kommer till att studera till typ en bilmekaniker. Jag undrar om det är möjligt för mig att gå en sådan utbildning (på komvux?) efter jag tagit studenten och fortfarande kan bli en bilmekaniker även om jag läst det på komvux?

23 okt 2020

Bilmekaniker kan man bli på Fordons- och transportprogrammet eller på motsvarande utbildning på Komvux. Problemet kan bli att det är svårt att få gå en utbildning på Komvux om du har en gymnasieexamen. Det kan finnas relaterade utbildningar på Yrkeshögskola som du istället skulle kunna gå. Men det kanske kan vara en idé för dig att fundera på att byta program om du känner dug säker på att du vill bli bilmekaniker? Du kan prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan om det.

Vänligen/ Petra,SYV