👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieskola?

17 okt 2020
Hej
Jag är en student som har nyss börjat gymnasiet, jag blev inte antagen i min första val, så jag var tvungen att börja i den andra.
Det är samma program (Natur) fast den som jag blev antagen i är en kommunal skola och den andra är privat.
Jag vill veta hut det går till om jag vill byta till min första val ändå om jag inte blev antagen.

P.S finns det inte nåra undantag för elever som har nyss kommit till sverige och som har inte haft chans att plugga tillräckligt som de andra.
Jag hade 262.5 merit ändå om jag kom till sverige för bara 2 år sen.

19 okt 2020

Du kan kontakta skolan och fråga om de har en kö som du kan stå i ifall det skulle bli lediga platser. Annars finns det inget du kan göra tyvärr. Det är ingen direkt skillnad på en kommunal och en privat skola (friskola) men du kanske var mer intresserad av den andra skolan?