👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur räknas modersmål i gymnasiebetyget?

12 okt 2020
Hej jag går nu gymnasiet första år och vill veta om modersmål räknas med i meritvärde eller om jag kan byta moderna språk mot det räknas det då.
Mvh

14 okt 2020

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon extra meritpoäng. Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall räknas det med i betyget OCH man får meritpoängen.

Man kan också läsa modersmål som individuellt val och då ingår det i meritvärdet (men ger inte meritpoäng). Har du läst modersmål som utökade kurser kommer de inte att räknas med i betygen alls. Jag vet inte inom vad du har läst modersmål som så kolla med din skola hur det kommer att räknas för dig.