👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag pilot?

12 okt 2020
Hej!
och jag vill bli pilot jag går i 9:an nu men jag har många frågor om det.

-hur många poäng behöver man i 9:an?
-Får man har glasögon?
-Får man har skäl?
-Hur lång måste man vara?
-Får alla var det? (Måste man vara svensk)?
-Hur mycket kostar det för att var pilot?

14 okt 2020

Vad roligt att du vill bli pilot! Behörigheten för pilot kan variera beroende på i vilken skola man vill utbilda sig. Därför är det bäst om du kollar upp behörigheten för den pilotutbildning som du vill gå. För att bli antagen är det vanligt att det krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1, Matematik 2 (ibland 3) och Engelska 6.

Andra krav kan vara Godkänt "Anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest" och Godkänd medicinsk undersökning, Medical Class I enligt EASA:s regelverk. Man brukar också ha antagningstester som testar bland annat stresstålighet och logiskt tänkande.

För att bli pilot måste man ha normalt färgseende. Utöver detta så krävs en synskärpa - med eller utan glasögon- på 0.7. De flesta flygbolag anställer endast piloter som är mellan 158-195 cm långa. Att man är Svensk medborgare är inte ett krav (förutom inom försvarsmakten där det krävs svenskt medborgarskap).

Läs gärna på lite och fundera på var du vill gå din pilotutbildning. När du vet det blir det lättare att kolla upp de exakta kraven och kostnaderna med själva skolan.