Vad är behörigheten för att jobba med IT-säkerhet?

11 okt 2020
Hej!
Är en 41årig kille som jobbar som snickare, och har jobbat som det sen 20 års ålder. Slitet börjar ta ut sin rätt, och börjar helt enkelt ledsna på att ha ryggskott 3ggr om året..
Mitt problem är att jag har förmodligen inte nånting vettigt vad det gäller betyg från gymnasiet..
Har familj, villa och bil, så tror inte att jag skulle kunna lägga av att jobba helt någon längre tid, så tänkte kanske börja smått och plugga upp enstaka ämnen eller 2 i taget, för att sedan droppa jobbet under något år.

Vet egentligen inte vad jag duger till, förutom hantverket, som jag är extremt duktig på. Är en riktig problemlösare, och har varit väldigt intresserad av datorer och nätverk.
Har kollat lite lätt på att plugga till nånting inom it-säkerhet och undrar vad för gymnasial kompetens jag behöver för det.
Mvh

14 okt 2020

Vad roligt att du vill byta yrke! Det finns lite olika utbildningar inom it-säkerhets området. Vill man ha en kortare utbildning anpassad till arbetsmarknaden kan det vara en bra idé att kolla lite på Yrkeshögskola. Där finns bland annat en IT-säkerhetstekniker utbildning. Ett exempel på behörighet som kan krävas till den är:

Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

Matematik 2

Engelska 6

Dator och nätverksteknik 1

Men alla Yrkeshögskolor kan ha olika behörighetskrav för sina utbildningar.

Man kan också gå en utbildning i Frontendutveckling med inriktning webbsäkerhet och ett exempel på behörigheten där är:

Programmering 1 eller motsvarande

Matematik 2 (a,b,c)/B eller motsvarande

Engelska 6/B eller motsvarande

Jag rekommenderar att du söker lite och läser på om de utbildningar som finns på till exempel Studentum.se och att du sedan tar kontakt med Komvux i din kommun så du får hjälp att göra upp en studieplan för hur du ska läsa in behörigheten.