Sök utbildning 👉

Hur blir jag psykolog?

08 okt 2020
Hej, jag har tänkt att bli psykolog men jag vill gärna veta vilka kurser man behöver för att bli det (gärna tips på gymnasielinjer). Jag skulle även vilja veta vad man ska göra efter gymnasiet? finns det någon särskild utbildning. Krävs det några medicinska krav eller andra egenskaper/ krav för att bli psykolog?

09 okt 2020

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det finns inte några andra krav. Så länge du får dessa kurser så spelar det ingen roll vilket program du går.

Ett högskoleförberedande program som inkluderar matte 2 kan vara ett bra val så titta lite på de program som finns och fundera vilket du tycker låter intressant. Du kan läsa om programmen här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020.