Hur blir man veterinär?

05 okt 2020
Jag undrar hur många poäng behöver man för att kunna gå in i veterinär utbildning?
Tack i för hand

06 okt 2020

Vad roligt att du vill bli veterinär! För att bli behörig till det behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4.

Veterinärutbildningen brukar ha väldigt höga antagningspoäng (runt A i alla ämnen) så du behöver antingen få bra betyg eller komma in genom högskoleprovet. Högskoleprovet är ett prov som man kan göra, och det är en väg in till högskolan för de som inte har så höga betyg som krävs. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp.

Man kan också läsa på Komvux efter gymnasiet om man inte har betygen eller behörigheten som krävs. Då tar det lite längre tid än om man hade gått Naturvetenskapsprogrammet och fått höga betyg.