Kan jag gå natur om jag är dålig i matte?

04 okt 2020
Hej. Jag går i 9.an och snart är det dags för mig att välja gymnasie. Jag är intresserad att bli läkare och vill därför gå naturvetenskapsprogrammet. Saken är att jag har E i matte och jag tycker att det är väldigt jobbigt. Jag vet inte om jag skulle kunna klara mig i gymnasiet med matten. Alla andra ämnen går väldigt bra för mig och jag har B och A i NO ämnerna. Jag har hört att det även är mycket matte i fysik om man går naturlinjen och därför tror jag att det kommer vara väldigt svårt för mig. Är det värt att gå naturlinjen då?

05 okt 2020

Behörighetskravet för att komma in är att man ska ha godkänt i matte. Men det är många som rekommenderar att man ska vara bra i matte (minst C) för att gå natur. Natur har väldigt mycket matte och det är något du måste vara beredd på om du väljer natur.

Men är du intresserad och motiverad att studera hårt för att klara matten så är det ändå möjligt klara programmet. Tyvärr så kan man inte veta hur det kommer att gå innan man testat. Det är helt upp till dig vad du vill välja. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet och se vilka kurser som ingår: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.