👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur får jag behörighet till de utbildningar jag vill gå?

02 okt 2020
Hej, jag vet inte vad kag ska gå eller om jag ska byta, vill typ gå stylist men vill bli typ psykolog eller åklagre så det funkar ju inte typ? eller eller kan jag gå det och lägga till typ psykologi och nån matte eller juridik och nån matte och fortfarande ha lika mycket chans att komma in på högskolan?

04 okt 2020

För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du får dessa kurser så spelar det ingen roll vilket program du går.

För att bli åklagare behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.