Sök utbildning 👉

Vad gör jag om jag har får låga betyg i gymnasiet?

01 okt 2020
Hej!
Jag går mitt sista år på gymnasiet och jag funderar på vad jag vill bli och de lutar åt att bli receptarie! Men jag går ekonomi och då funderar jag på att gå ett naturvetenskapligt basår men är rädd att inte komma in där... och är rädd att inte heller komma in på det programmet jag vill då jag verkligen inte tror att mina betyg räcker till.. är det liksom kört för mig eller finns det något sätt jag kan lösa det på?
Tack på förhand :-)

02 okt 2020

Vad roligt att du vill bli receptarie! Jag föreslår att du gör högskoleprovet och gärna flera gånger om det krävs. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.

Förutom högskoleprovet kan du även försöka höja dina betyg genom att göra prövningar på Komvux. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.