Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

25 sep 2020
Kan man stå i kö till ett gymnasium och fortfarande ansökan till en annan under tiden som man väntar?
Jag har ansökt till Ek-programmen men är rädd för att missa kurser som jag inte går att ta igen senare under åren, så jag tänkte då att det skulle vara smartare att gå i ett Ek-program i ett annat gymnasiet under tiden som jag väntar så jag får ungefär samma utbildning och inte behöver ta igen lycka mycket. (Går nämligen i Te-programmet ). Men jag är ju rädd att min plats kommer att upphäva om jag söker och kommer in i en annan skola.

25 sep 2020

Ja, du kan kan börja på en annan skola även om du står i kö till en annan. Men det är inte så lätt att hitta en ledig plats så du måste kanske kontakta många skolor innan du hittar en skola som kan ta emot dig. Det är ju inte heller säkert att det blir en ledig plats på en skola som du står i kö till så det kan vara en bra idé att det leta efter andra skolor om du är säker på att du vill byta program.