Kan jag bli läkare efter Teknikprogrammet?

22 sep 2020
Hej, jag funderar på gymnasievalet och jag vill gå antingen natur eller teknik. Jag vill bli läkare så lättast skulle ju vara om jag gick natur då men jag är intresserad av programmering osv och skulle då vilja gå teknik. Första frågan är då: blir det mycket jobb om jag skulle ta teknik med ”programmerings” inriktning men ändå bli läkare?

Min andra fråga är ifall jag skulle kunna ersätta mitt morderna språk som jag läser nu (tyska) med mitt modersmål finska i gymnasiet och ändå få meritpoäng för det?

23 sep 2020

Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Den kan man bara få från Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning. Om du vill välja Teknikprogrammet ändå måste du kolla med skolan att det är möjligt att lägga till det som krävs. Om det inte är möjligt så kan man också läsa in kurserna på Komvux efter gymnasiet.

Man kan inte ersätta moderna språk med modersmål men om ditt gymnasium kan erbjuda finska inom ramen för moderna språk så kan du välja det istället för tyska.