Hur blir man gymnasielärare?

22 sep 2020
Hej!
Jag går sista året på gymnasiet nu och läser ekonomi. När jag började gymnasiet tänkte jag plugga vidare till revisor, men nu i den sista året tänkte jag plugga till lärare. Frågan är om jag behöver matte 3b för lärare. Och hur många år måste man plugga för att undervisa på gymnasiet.

Tack!!

23 sep 2020

Vad roligt att du vill bli lärare! Lärarprogrammet ges på många olika högskolor och universitet i Sverige. Beroende på vilka ämnen du vill undervisa i samt vilken nivå du vill undervisa på skiljer sig kraven på vilken behörighet du behöver. Så kolla på vilka Lärarprogram som finns och läs om behörigheterna till dessa.

Vill man bli gymnasielärare är det Ämneslärarprogrammet man ska gå och då väljer man en inriktning på de ämnen man vill undervisa i. Alla ämnen har olika behörighetskrav så vill du bli mattelärare kanske matte 3 krävs men vill du bli lärare i ett annat ämne så krävs det kanske inte. Kolla upp vad som gäller för de ämnen du vill undervisa i. Ämneslärarprogrammet är 5-5,5 år.