Sök utbildning 👉

Hur blir jag veterinär ?

20 sep 2020
Hejsan. Jag har lite frågor om naturbruks programmen. Jag är väldigt djur intresserad, både stora och små djur. Jag vill utbilda mig till veterinär. Men jag kommer på det lite senare så jag valde inte naturprogrammet i gymnasiet och jag gå nu sista året på estetiska programmet. Men kan man ändå plugga vidare för att kommer komma in till naturprogrammet i högskola/universitet ?

21 sep 2020

Vad roligt att du vill bli veterinär! För att bli behörig till det behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4.

Veterinärutbildningen brukar ha väldigt höga antagningspoäng (runt A i alla ämnen) så du behöver antingen få bra betyg eller komma in genom högskoleprovet. Högskoleprovet är ett prov som man kan göra, och det är en väg in till högskolan för de som inte har så höga betyg som krävs. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp.

Man kan också läsa på Komvux efter gymnasiet om man inte har betygen eller behörigheten som krävs. Efter Estetiska programmet läser du kurserna Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4 (och de underliggande kurserna) på Komvux och då kan du också fundera på om du också behöver göra prövningar för att höja betyg.