Sök utbildning 👉

Hur funkar meritvärdet?

19 sep 2020
Hej, jag har gått naturvetenskapliga programmet inriktning NaturNatur. Jag fick F i både fysik 1 och fysik 2 och var därmed inte behörig att söka in till sjuksköterskeprogrammet. Nu ska jag komplettera och läsa Naturkunskap 2 istället för att få behörighet. Min fråga då är om detta gör att jag kan stryka fysiken och så med höja mitt genomsnitt i BII eller om ämnet räknas till utöver? Hur funkar detta?
Tacksam för hjälp :)

21 sep 2020

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Din nya kurs kommer att räknas med i meriten men dina gamla kurser som ingår i din gymnasieexamen kommer vara kvar utöver det.