Hur ska jag välja gymnasieprogram?

19 sep 2020
Hej jag börjar gymnasiet snart och jag har börjat fundera på vilken linje jag vill gå. Mina alternativ är Naturvetenskapsprogrammet (för att man kan nästan bli vad som helst efter det) men anledningen till att jag inte vill gå det är för att andra säger att det är jätte jobbigt och svårt och jag vet inte om jag klarar av det då. Samhällsvetenskapsprogrammet är ett annat alternativ men där kan man inte bli läkare efteråt, och jag funderar lite på om jag skulle vilja bli läkare, annars vill jag bli polis. Mitt sista alternativ är att gå estet, men jag vet att många har fördomar om den linjen och att det är svårt att faktiskt jobba med något efter det. Så i så fall kommer jag hålla på med musik vid sidan av pluggandet. Jag vet inte vad jag ska välja.
Kan man gå på något gymnasium med samhällsvetenskap eller naturvetenskapsprogrammet men ändå ha typ musik som extra ämne. Jag förstår inte hur allt fungerar, hur ska jag välja?
Tack på förhand :)

21 sep 2020

Det kan verkligen vara svårt att välja gymnasieprogram! Det är sant att det finns några utbildningar som du inte kan söka om du läser till exempel Samhällsprogrammet eller Estetiska programmet istället för Naturvetenskapsprogrammet. Men det utesluter inte att du fortfarande kan välja ett sånt yrke om du senare kommer på att du vill det. Vägen dit blir då lite längre eftersom du måste läsa till några kurser men det går.

Det är jättebra att du funderar på vad du vill jobba med i framtiden och att du tänker över ditt val av gymnasieprogram. Att välja något betyder alltid att man väljer bort något annat och det kan kännas svårt. Ta ett beslut utifrån vad du känner just nu, och om du ändrar dig på vägen så är det helt naturligt.

Det finns några få skolor som har musik som profil på ett Naturvetenskaps- eller Samhällsvetenskapsprogram, till exempel dessa: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet-musik/a101-c583

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV