Hur blir jag psykolog?

16 sep 2020
Hej!
Jag är intresserad av psykologi men jag visste det efter att jag valde naturvetenskapsprogrammet och nu går jag andra året. Jag vill byta till samhäll för att det ska bli enklare att få den merit jag behöver för att gå in på pyskologprogrammet men jag tycket att det är försent för att jag vill inte börja ettan igen med 04:or/05:or. För mig tycker jag att det är omöligt att få A/B i alla kurser då är det också omöjligt att gå in på pyskologprogrammet, så min fråga är kan jag läsa psykologprogrammet i ett annat land, om ja hur gör jag då?

18 sep 2020

Du blir ju behörig till Psykologprogrammet efter Naturvetenskapsprogrammet så du behöver inte byta program av den anledningen. Men du behöver ju som sagt höga betyg för att komma in. Om man inte har fått tillräckliga betyg i gymnasiet kan man höja betygen på Komvux efteråt (genom prövningar). Det är troligen ett snabbare sätt än att börja om i gymnasiet på ett annat program.

Du kan gå Psykologprogrammet i ett annat land men då måste du tänka på att du blir behörig psykolog i det land du pluggar i och att det kan vara komplicerat att sedan jobba i Sverige. Det är inte omöjligt men du måste kolla upp reglerna specifikt för det land det gäller.

Vänligen/ Petra,SYV