Sök utbildning 👉

Får en vårdnadshavare ta sitt barn ur gymnasieskolan?

15 sep 2020
Hej
Jag har en minderårig dotter som går i gymnasiet. Jag har inte vårdnaden för henne, men hennes mamma vill kanske avbryta hennes studier mot hennes vilja. jag undrar om en vårdnadshavare har rätt att avbryta sitt barns studier på gymnasienivå, även mot barnets vilja?

18 sep 2020

Jag är inte expert på lagar så det är inget jag kan svara på med så stor säkerhet men den lag jag känner till när det gäller juridisk rätt att välja gymnasieskola är:

"Vid ansökan till gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan har eleven rätt att själv besluta om till vilken skola eller utbildning hon eller han vill söka till. Det betyder att ansökan inte behöver undertecknas av vårdnadshavaren."(https://www.skolverket.se/).

Det betyder att minderåriga själva kan bestämma själv var de vill gå i skolan och därmed också ATT de vill gå i skolan skulle jag tolka det som. Men ta hjälp av Skolverket eller någon jurist på området för att få ett korrekt svar.