Humanistiska programmet och språk

28 jul 2011
Hej!
Jag är väldigt intresserad av språk och har under en ganska lång tid funderat på att välja Humanistiska programmet med inriktning på språk. När jag hittade det här utbildningstestet på er sida och det står att jag blev Globala Gry och att humanistiska passade bäst till mig så blev det liksom avgörande.
Jag vet att jag vill arbeta med nånting inom språk som vuxen men det enda yrket jag har kommit på är tolk, men det måste väl finnas fler? Skulle ni kunna skriva ner några yrken som man jobbar med språk i skulle jag vara jätte tacksam!
Sen undrar jag också vilka språk man kan välja mellan om man tar humanistiska. Men det kanske är olika beroende på vilken skola man väljer? Och hur många får språk får man välja? Jag skulle vilja lära mig massor av språk! Men jag förstår att man förmodligen inte kan välja allihop! Det blir nog lite väl mycket, haha
Tack på förhand!

Hej!

Humanistiska programmet är ett väldigt brett program som ger dig många olika möjligheter. Förutom tolk kan du efter studenten studera till exempel advokat, översättare, arkeolog, språklärare, jurist och journalist. Det finns självklart andra utbildningar du också kan välja efter Humanistiska programmet. Läs mer om de olika yrkena i yrkesguiden.

Om du vill arbeta med språk är språklärare ett bra alternativ men du kan också läsa ett program på engelska på högskola eller universitet. Idag finns det många företag som har engelska som företagsspråk. Språk kommer du alltid ha nytta av. Du kanske till och med vill studera utomlands eller i framtiden arbeta utomlands.

Språk du kan läsa på det Humanistiska programmet är framför allt engelska men också tyska, franska och spanska. Nu finns det också möjlighet att läsa andra språk så som italienska, ryska, portugisiska och arabiska. Det beror på vilka språk skolan har valt att lära ut.

Du kan också studera ett år utomlands under din tid på gymnasiet.

Hoppas du har fått svar på dina frågor och lycka till på det Humanistiska programmet!

Med vänliga hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se