Vad gör jag om jag inte trivs i min nya gymnasieklass?

15 sep 2020
Hej!

Jag har precis börjat första året på natur och gått cirka 3 veckor. Jag känner inte att jag trivs då jag inte hittar någon jag klickar med, alla är snälla överlag men känner inte att jag kan vara bekväm med någon. Jag undrar om det går att vänta till nästa år för att sedan börja med nästa årskull då det inte finns någon parallellklass att byta till. Eller är det enda alternativet att byta till en annan skola mitt i terminen? Jag har inget direkt andrahandsval av skola som jag direkt vill byta till då jag inte hade förväntat mig att byta och därav skulle jag behöva tid för att bestämma mig. Det gör att det blir svårare att komma in i ny klass ju mer tid som går.

Som sagt, går det att vänta till nästa år för att börja med nästa årskull? Kan jag även vänta ett år och söka till andra skolor om jag skulle hitta ett bättre alternativ?

Tack för svar!

17 sep 2020

Vad tråkigt att höra att du inte trivs på din nuvarande skola! Det första du bör göra är att prata med någon på skolan om det, exempelvis kuratorn. Kuratorns jobb är att hjälpa de som känner att de inte trivs i skolan.

Sedan kan du kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på så kan ni prata igenom din situation och fundera på vilka möjligheter som finns och hur du ska gå tillväga för att förbättra din situation. Att gå om ett år är det alternativ som du kommer att förlora mest på så jag skulle inte rekommendera det. Det är bättre att du löser situationen och kan gå kvar eller att du hittar en annan skola som kan ta emot dig utan att du börjar om.

Tänk på att du bara gått i skolan i tre veckor och att mycket kan ändras. Tänk också på att det finns andra personer i skolan än dem i din klass, att du inte är där bara för dem utanför att du ville gå just det programmet och den skolan. Och att det troligen finns flera andra på skolan i samma situation som dig och att det går att hitta andra personer att komma nära. Med tiden kommer troligen att känna dig bekväm med personerna i din klass även om du kanske inte kommer jättenära dem. Men det kan vara en idé att ge det en chans eftersom du i övrigt verkar nöjd med ditt val av skola.Fundera på det och diskutera det med kuratorn på skolan!