Vad krävs för att bli sjuksköterska?

10 sep 2020
Hej!
Jag har läst som undersköterska och även svenska som andra språk till del 4. Jag vill läsa till sjuksköterska så vilka kurser behöver jag läsa för att kunna läsa till sjuksköterskaprogram.?

16 sep 2020

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Man kan lägga till den grundläggande högskolebehörigheten på alla yrkesprogram.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Men Naturkunskap 2 kan bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet. Du kan prata med Komvux i din kommun om du behöver läsa in något från gymnasiet.