Vilka program passar om man vill bli civilingenjör?

07 sep 2020
Hej, jag är 16 år och går nu i i gymnasiet (första året). Nästa år kommer jag att gå i år 2 och kommer välja mellan natur-sam och natur-natur. Jag vet att natur-natur passar bäst för mig eftersom jag siktar på att bli en civilingenjör, men jag undrar också om det går att gå i natur-sam och fortfarande bli en civilingenjör genom att gå den linjen. Om det går Hur? och behöver jag tillägga ämnen?

tack

11 sep 2020

Det finns olika inriktningar inom Ingenjörsyrket men de flesta har behörighetskravet Fysik 2, Kemi 1 och Matte 3c. Ibland kan det även behövas Matte 4. Den behörigheten får du från både Teknikprogrammet inriktning Teknikvetenskap och Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.

Det kan gå att välja andra inriktingar på Naturprogrammet men då måste man lägga till kurser och då måste man kolla med skolan att det är möjligt. Gör då det långt innan det är dags att göra valet.