Kan jag bli mordutredare efter ett yrkesprogram?

05 sep 2020
Hej
Jag går barn och fritid (Lärling) inriktning pedagogisk i årskurs 2 och vill bli civilutredare eller mordutredare. Jag undrar ifall jag behöver lägga till ämnen för att få högskolebehörighet?

11 sep 2020

OIika yrkesgrupper arbetar med grova brottsutredningar, bIand annat är det kriminalinspektörer som gör det. En förutsättning för att kunna bli utredare av grova brott är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan, eller en akademisk examen. Man skaffar sig då en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som utredare av grova brott.

Den utbildning som är relevant för anställning som civil utredare är akademisk utbildning inom t.ex juridik, beteendevetenskap, eller en annan akademisk utbildning exempelvis med samhällsvetenskaplig inriktning. Så länge du skaffar dig en sådan utbildning (eller blir polis) är det möjligt att gå Barn-och fritidsprogrammet på gymnasiet, men räkna då med att du kan behöva komplettera något på Komvux innan du pluggar vidare beroende på vilken väg du väljer. Redan nu kan du dock lägga till kurserna för grundläggande behörighet så prata med din skola om det.