👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Ska jag fokusera på matte 1 elle matte 2?

05 sep 2020
Hej Jag går i Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Beteendevetenskap i årskurs 2 och Matte 1b gick inte bra för mig så jag fick F i den och vår Syv rekommenderade mig att läsa Matte 1 framtill prövningen som är i November. Om jag gör som hon säger så kommer jag inte kunna läsa Matte 2b i gymnasiet och hon sa att ifall jag börjar med matte 2b så finns det stor chans att jag får F i den också vilket betyder att jag måste göra två kurser i komvux men jag tänkte att jag ska ta matte 2b sen kan jag göra prövning ändå i årskurs 3 men utan att ta matte 2 kan jag inte göra prövning om jag inte har fel. Så om jag inte tar den så kommer jag sakna poängen också. Jag undrar om jag kan klara mig utan matte 2b eftersom jag vill komma in på Juristprogrammet men jag vet inte hur det funkar med matten. Tycker ni jag borde bara fokusera på matte 1b som min syv rekommenderade och senare ta 2b i Komvux eller borde jag börja med matte 2b även om det finns chans att jag inte klarar den och göra prövningar senare? Jag är bra på alla ämnen förutom matten så jag vet att jag inte kommer få F i ett annat ämne.

11 sep 2020

Vad tråkigt att du fick f i matten! Hur du vill lägga upp dina studier är upp till dig så jag kan inte direkt säga något om det. Om du vill bli jurist är det Juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.

I grundläggande behörighet och för att du ska få examen behövs matte 1 så med tanke på det finns det anledning att fokusera på att klara matte 1 i första hand. Matte 2 krävs inte men eftersom du behöver höga betyg för Juristprogrammet är det bäst om du också klarar den. Det kan finna flera chanser att gå kursen eller göra en prövning innan du slutar gymnasiet så du behöver inte skjuta upp det till Komvux just nu.