Vad är grundläggande behörighet?

03 sep 2020
Hej jag är 21 år gammal. Jag studerar i folkhögskola gymnasienivå. Jag är intresserad att läsa vidare till juristlinjen i universitet. När jag söker efter behörighetskraven står det (grundläggande behörighet, Historia A och Samhällskunskap A eller Historia 1b alt 1a1+ 1a2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (detta kallas områdesbehörighet 1 eller A1). Jag undrar vad innehåller grundläggande behörighet? tillexempel vilken matte eller svenska osv?

mvh

10 sep 2020

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Prata med din skola om du är osäker på om du får de kurser du behöver.