Vilken meritpoäng ger spanska?

01 sep 2020
Jag hade inget moderna språk i högskolan, men nu i ettan har jag sökt om att börja spanska. Får man mer poäng av att läsa spanska steg 3 änn att läsa spanska steg 1. och om nej, får man då inte om man läser spanska steg 1 läsa spanska steg 4 i tvåan. (Jag går natur natur)

09 sep 2020

Du kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Dessa kurser kallas för meritkurser. Du måste ha lägst godkänt betyg i kursen för att du ska kunna tillgodoräkna dig meritpoängen. Du får inte mer poäng om du har högre betyg.

Du kan får max 1,5 meritpoäng i moderna språk genom att vara godkänd i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5 (om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet). Om du har ett betyg i språk 4 men inte språk 5 kan du få 0,5 meritpoäng för ett annat modernt språk med lägst nivå 2. Detta är ett annat sätt att få 1,5 meritpoäng utan att behöva läsa moderna språk 5.