👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag in i gymnasiet jag vill gå?

31 aug 2020
Hej! Går i nian just nu och är så himla stressad inför gymnasievalet. Min dröm är att gå på IB programmet för att sedan gå på juristprogrammet på universitet. Meriten jag hade i 8an är 227,5 är inte alls nöjd med den meriten och en anledning till att jag fått den låga meriten är för vi hade distans mycket i 8an, det gick då inte bra för mig. Måste man ha ett visst betyg i ett visst ämne för att komma in på ib? Alltså jag vet att man måste vara godkänd men måsta man exempelvis ha minst ett c i sv, eng, ma? Eller vad är medelmeriten för ib??

Tack på förhand!

01 sep 2020

Vad roligt att du är intresserad av IB-programmet! Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

IB-programmet använder sig av antagningsprov vilket gör att det kommer att räknas med i antagningspoängen. Därför är det svårt att få någon uppfattning om hur hög merit man måste ha för att komma in. Man måste inte ha något specifikt betyg i ett enskilt ämne.