Sök utbildning 👉

Hur blir man arkitekt?

31 aug 2020
Hej! Jag går sista året i grundskolan nu och ska snart välja ett gymnasium. Jag har funderat på vad jag vill bli men dessvärre vet jag inte vilken linje jag ska ta och vilka möjliga linjer det finns. Jag vill alltså bli arkitekt. Jag är medveten om att jag kan ta naturlinjen men jag är inte jätte duktig i matte och jag är lite orolig över det, så min fråga är, vilken linjen kan jag ta för att sedan läsa vidare och bli en arkitekt? Vilka gymnasier rekommenderar du? Tack för ditt svar!

01 sep 2020

Vad roligt att du vill bli arkitekt! Behörighetskraven för arkitekt i Sverige är oftast Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2). Och Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet samt IB-programmet med rätt kursval kan vara bra val av program.

Jag kan inte rekommendera en specifik skola utan det är upp till dig var du tror att du kommer att trivas. Det  spelar ingen roll var du går så länge du uppfyller behörighetskraven för utbildningen du vill gå. Så kolla gärna på behörighetskraven till arkitektprogrammen du vill gå.