👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

26 aug 2020
Hej har gått 2 år på sam sam programmet där jag läst privatjuridik 1 som individuellt val i 2an. men känner nu att jag valt fel. är det fysiskt omöjligt att byta till ekonomiprogrammet inför sista på en annan skola?

svar uppskattas. //

27 aug 2020

Ja, det kan vara möjligt att byta gymnasium. Om du vill byta så måste du dock försöka hitta en skola som har en ledig plats. Sedan måste skolan kunna göra en plan för hur du ska komma ikapp om det finns kurser du har missat då du läst ett annat program. Du kan prata med skolans Studie-och yrkesvägledare om dina tankar så du får hjälp att tänka igenom skaken ordentligt.