Vad händer om jag får f i engelska i gymnasiet?

25 aug 2020
Hej!

Jag går andra året i samhällslinjen. jag har alltid haft svårt med engelska och lyckats få F i det hela tiden sedan 9:an. nu fick jag F i engelska 5 och nu påbörjar engelska 6 där ja förmodligen också kommer få F. vad händer om jag inte klarar engelska kurserna i gymnasiet? hur blir det med studenten osv? eller med specifikt, vad sker om ja inte klarar kursen

26 aug 2020

Ett f i engelska i gymnasiet kan påverka dina möjligheter att få gymnasieexamen och behörighet till vidare studier.  Godkänt i engelska 5 och 6 är ett krav för att man ska få gymnasieexamen så det är viktigt att du tar dina svårigheter på allvar och diskuterar det med din skola.

Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning.

När det gäller språk så kan jag verkligen tipsa om att studera mycket på egen hand genom att kolla på filmer, serier, You Tube och annat på engelska. Man kan lära sig mycket utan att det behöver vara att sitta och läsa sina kursböcker.

Lycka till med engelskan! /Petra,SYV