Hur kan jag hoppa av gymnasiet?

22 aug 2020
Hej jag är en kille på 16år som går i ettan på gymnasiet. Jag har bara gått på min skola i ca 2 veckor nu. Men jag börjar redan känna att jag inte kommer att orka att gå på gymnasiet längre. Jag är extremt skoltrött och har även depression. Hur ska man göra? Kan man sjukskriva sig 1år och börja nästa år i ettan igen? Eller hur är det?

24 aug 2020

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta, om det handlar om något specifikt som gör att du inte vill eller orkar plugga längre kan det finnas lösningar som gör din skolgång lite lättare och hjälper dig där det inte känns så bra. Känns det för tufft med takten och att du läser för mycket på en gång kan du prata med din rektor om att läsa ett reducerat program. Det absolut viktigaste är att du pratar med  kuratorn om du känner dig deprimerad. Dessutom ska du prata med din läkare. Tillsammans kan ni komma fram till en lösning.

Om du verkligen inte vill vara kvar på skolan är det bra att du tänker på det ordentligt innan du fattar ett beslut! Detta måste även ske i samråd med dina vårdnadshavare om du är minderårig. Jag tipsar dig verkligen att prata med kuratorn på skolan först, det kanske finns några alternativ som ni kan komma fram till tillsammans som du tycker passar dig och din situation!

Stort lycka till! /Petra, SYV