👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag djurskötare?

18 aug 2020
Hej, blir 20 år nu i september o har studiebevis från mitt förra gymnasium där jag läste till stylist men skulle vilja bli djurskötare/djurvårdare hur går jag till väga? Finns massa gymnasier med utbildningen ja vill gå men inga komvux eller folkhögskoleutbildningar förutom långt bort och vill inte behöva bo nån annanstans i flera år.

18 aug 2020

Vägen till att bli djurskötare kan se olika ut och det finns flera olika utbildningstyper att välja mellan. Djurskötarutbildningen ligger som en inriktning i ett treårigt naturbruksprogram på gymnasiet och motsvarande utbildning finns även på komvux.

Du kan även studera en djurskötarutbildning på folkhögskola, där det finns inriktning på till exempel hund och häst. Motsvarande djurskötarutbildningar finns också som yrkesutbildningar.

Om du har studiebevis kan Komvux vara ett bra val.