Hur blir jag VD?

17 aug 2020
Hej!
Jag undrar om jag kan ta industritekniska programmet i gymnasiet om jag vill bli VD inom industri. Jag skulle även jättegärna kunna tänka mig att lägga till ämnen.

MVH

17 aug 2020

Det kan vara en bra idé att gå Industritekniska programmet om du är intresserad av den branschen. Sedan så är VD en titel på en tjänst du kan söka och inte ett yrke så det kan vara lite svårt att svara på hur vägen sit skulle kunna vara. Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon som är VD på ett företag där du skulle vilja jobba och frågar dem hur de gjorde för att komma dit.

Det finns väldigt många olika företag som du kan starta eller arbeta som chef inom. Det finns även många olika program och kurser på universitet/högskola som riktar sig mot att starta eget eller vara chef och alla de olika delarna som är viktiga i denna process. T.ex. finns det program/kurser inom entreprenörskap, nyföretagande, projektledning, affärsskapande, innovationsledning, affärsutveckling, ledarskap osv. Sedan finns det även en ekonomisk inriktning där man kan läsa ekonomi, redovisning, marknadsföring, tillväxtplanering, företagsekonomi, handel osv.