Sök utbildning 👉

Åldergräns till gymnasiet som asylsökande

16 aug 2020
Hej! Jag är 18 år gammal snart fyller 19. Jag behöver en hjälp, nu är vi i mitten i augusti och jag har inte blivit accepterad av någon gymnasium pågrund av att jag är 18 och har ingen personnummer just nu jag är asylsökande. Jag har alla mina betyger förutom matte och jag ville läsa ett år till i språkintro för att få min matte betyg men min studievägledare sa att jag får inte det eftersom jag fick ju redan en betyg i svenska. Nu vet jag ingeting att vad jag ska göra. Jag är jätte förvirrad och tänkte fråga er om råd. Jag vill verkligen studera och få min utbildning. Tack. Mvh.

17 aug 2020

För att kunna tas in på ett gymnasieprogram, som asylsökande, får du inte ha fyllt 18 år vid skolstart utan högst vara 17 år. Du kan alltså tyvärr inte söka till gymnasiet nu men när du får uppehållstillstånd kan du gå gymnasiet på Komvux.