Kan jag få meritpoäng för persiska i gymnasiet?

11 aug 2020
Hejsan! det är så att jag vill plugga till socionom programmet nästa och det minsta meritpoängen för att kunna komma in är 15 och jag har 13,1.
Undrar om persiska räknas som modern språk så att jag får lite extra merit poäng? eller om du har andra tips till kurser som jag kan läsa in förutom engelska 7.

Skulle bli jätteglad om jag får svar på mitt fråga tack.

12 aug 2020

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon meritpoäng. Men ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Så kolla med din skola om du är osäker på om du läser persiska som modersmål eller som modernt språk.

Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Fråga gärna din skola om hjälp innan du gör ditt individuella val så kan du vara säker på att du läser kurser som ger dig full meritpoäng.