Hur blir man inredningsarkitekt?

11 aug 2020
Hej!
Jag en fråga. Jag går på gymnasiet andra året i natur program och intresserad att bli INREDNINGSARKITEKT i göteborg och undrar hur kan man bli behörig, alltså måste man ha hög meritpöng Eller särskilt ämne?
Tack!

12 aug 2020

Vad roligt att du vill bli inredningsarkitekt! För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program.

Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera.

Så det kan vara viktigare att förbereda sig för arbetsproverna än att ha höga meritpoäng men kolla vad som gäller på de skolor du kan tänka dig studera på. Gå in på Studentum.se och sök på Inredningsarkitekt så ser du var utbildningen finns.