Vad gör jag om gymnasieskolan ligger för långt bort?

10 aug 2020
Hej!
Jag kommer börja på ett gymnasium som ligger långt från där jag bor men jag känner mig helt stressad för det. Jag funderar på att byta till ett gymnasiet som är närmare men jag är inte säker snälla jag behöver lite stöd
Tack!

12 aug 2020

Jag förstår att det kan kännas stressande. Det är viktigt att tänka på hur vardagen kommer fungera i praktiken när man börjar gymnasiet. Har du möjlighet att flytta närmare gymnasiet kan du fundera på det. Du kan kontakta skolan och fråga om det är något de kan hjälpa till med eller ha tips kring. Det finns extra studiehjälp att söka för det. Inackorderingstillägg får du om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag. Läs mer om det här.

Det kan också vara en bra idé att du börjar titta lite på skolor närmare dig som du också kan tänka dig att gå. Tacka dock inte nej till den plats du har eftersom du nu bara kan få en annan plats om det skulle bli en ledig plats på en annan skola. Kolla med gymnasieantagningen i din kommun var det kan finnas lediga plaster att söka och vad som händer med din nuvarande plats om du bestämmer dig för att söka dem.

När skolan har börjat kan man fortsätta söka lediga platser på andra skolor så det finns en chans att du kan byta efter att ha börjat skolan. Då vet du också hur pendlingen kommer att kännas för dig.