Sök utbildning 👉

Kan man ta ett sabbatsår innan gymnasiet?

03 aug 2020
Min son valde fel linje och vill om han inte kommer in på det han vill ta ett sabbatsår... Hur funkar det? Kan man söka in igen till nästa höst och hur påverkar det möjligheterna att få jobb sedan?

04 aug 2020

Gymnasiet är frivilligt och därför måste man inte börja direkt efter grundskolan. Om han väljer att läsa gymnasiet nästa år kan han kontakta det antagningskansli som gäller för er kommun och fråga om lösenord till den antagningen.  Gränsen för att börja läsa på ett gymnasieprogram är det första kalenderhalvår man fyller 20. Det påverkar inte möjligheterna att få jobb om man börjar gymnasiet ett år efter.

Bästa hälsningar /Petra, SYV