👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur funkar gymnasieantagningen?

01 aug 2020
Jag är osäker på det med reserv antagningen till exp om jag får en reserv plats den 6 agusti är det den skolan jag har kommit in på och som jag ska börja nu ? Och om jag tackar ja försvinner mina andra val?

Sen är jag orsäker på om jag inte får reserv antagning innan gymnasiet börjar ska jag då gå i den gymnasiet jag fivk pkats på innan jag fick på sommarskola tills jag får en plats på en annan skola?

Hoppas du förstår ! Tack

02 aug 2020

Du kan bara bli antagen på en skola, så om du får en plats i reservantagningen på en skola du har rangornat högre än det alternativ du har kommit in på, så stryks dina andra alternativ. Kommer du inte in på reservplats kan du gå det alternativ som du för nuvarande är antagen till och har tackat ja till.

Om det är något som känns oklart kan du kontakta gymnasieantagningen som du söker igenom.