Vad ger meritpoäng på gymnasiet?

29 jul 2020
Hej, min dotter ska gå Bild och formgivning. Hon har möjlighet att lägga till spanska som individuellt val (språk hon läst i grundskolan). Vi funderar nu på vad det får för konsekvenser om hon INTE väljer att fortsätta spanskan. Kommer detta påverka hennes betyg/poäng och därmed möjlighet att komma in på den högskoleutbildning hon vill?

Om inte väljer spanska finns det då möjlighet till andra individuella val som ger samma poäng?

Tacksam för hjälp!
Mvh

31 jul 2020

Att fortsätta med spanska kan ge mer meritpoäng för moderna språk men även andra kurser kan ge meritpoäng. Man kan få maximalt 2,5 meritpoäng. Man kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker (med vissa undantag av skolor som inte erkänner meritpoäng). Du kan se exakt vilken meritpoäng du får för vilka kurser här: https://www.studentum.se/Meritpoaeng_och_omraadesbehoerighet__d4921.html.