Kan jag ändra i gymnasievalet?

17 jul 2020
Hej, För det första undrar jag om man kan göra omval innan dem nya antagningen den 6 Augusti? Eller om jag kan ta bort några val?

Min andra fråga är om jag tackar nej till det nya platsen jag kommer att få va händer då? Får jag en annan eller ?

:)

23 jul 2020

Tyvärr kan du inte ändra efter att omvalet är slut. Med ett sent val hamnar man sist på listan och kan endast erbjudas en plats om det finns lediga platser. Då erbjuds de elever som gjorde sina val under de vanliga perioderna platser först. Så om du vill försöka byta så måste du vänta tills du har börjat gymnasiet. Då kan du gå och prata med din SYV på skolan så får du hjälp.

Tackar du nej till den plats du har kommer du inte att få en ny, utan du blir då utan gymnasieplats ifall du inte kommer in på en restplats i reservantagningen.